Framtidens hållbara konsumenter

Framtidens hållbara konsumenter

Vilka konsumentgrupper kommer att bidra till en hållbar omställning i framtiden? Och hur kan nya företag bidra till att cirkulär ekonomi och delningsekonomi blir något som hjälper dessa kundgrupper?

Science Park Borås har anlitat analysföretaget Kairos future för att framtidsspana om konsumentgrupper och de mest intressanta trenderna som hjälper till att uppfylla det globala målet nummer 12: Hållbar konsumtion och produktion.

De sex konsumentgrupper som driver utvecklingen mot en hållbar konsumtion på olika sätt är enligt rapporten dessa:

  • Giftfria och hälsomedvetna - gör sig av med plasten i köket, räds kemikalier och letar hälsosamma val.

  • Livsförenklarna - letar efter en enklare vardag med färre prylar och långsammare tempo. De ser också till att vårda sina relationer.

  • Trendiga kreatörer - handlar trendiga och ekologiska prylar med en schyst story, gärna från en liten unik tillverkare.

  • Teknikoptimisterna - ny teknik räddar planeten! De kör elfordon, har solceller och gärna en 3D-printer.

  • Medvetna familjen - hela familjen kämpar tillsammans, viktigt att barnen uppfostras tillkamp för klimatet.

  • Unga aktivister - vaknar till klimatkamp och äcklas över vuxna som inte tar sitt ansvar för kommande generationer.

Hur kan dessa grupper stödjas i sina val med nya verktyg, tjänster och produkter? Kan du som jobbar inom konst, hantverk och design spela en roll här? Vi på Artifex tror ju det! Hör av dig till oss om du vill diskutera affärsidéer eller hur du kan arbeta med ditt företagande så att det bidrar till att uppfylla de global målen.

Läs hela rapporten här där du får en djupare genomgång om de olika konsumentgrupperna och hållbara trender framöver.

Digital kommunikation på Instagram

Digital kommunikation på Instagram

Gasa istället för att bromsa

Gasa istället för att bromsa