Digital kommunikation på Instagram

Digital kommunikation på Instagram

Just nu kan det vara svårt som företagare att nå ut till sin vanliga kunderkrets. Här kommer lite Tips och Trix hur du kan arbeta med Instagram för att synas mer, få fler följare och hitta kunder. Även om det kräver en del arbete kan det vara mödan värd.

Att synas

Instagrams algoritmer bestämmer vem och hur vi syns. Algoritmerna ändras kontinuerligt och det kan vara svårt att veta hur en ska göra. Just nu verkar det förenklat, som att instagram, som oss, är trött på alla låtsaskonton. Därför är det bra att du som Instagramanvändare är genuin. Att du varierar ditt språk och dina texter, att du skriver olika kommentarer till olika bilder och inte alltid försöker få nya följare på samma sätt. Instagram vill att du ska vara äkta, så var det.

Fler följare

När det kommer till att nå ut till nya följare finns det några olika vägar att gå.
Du kan absolut marknadsföra vissa inlägg genom betalda kampanjer, då når du fler som i alla fall ser ett inlägg från dig, och kanske blir intresserad eller kommer ihåg dig.

Men eftersom Instagram är en mötesplats så är det viktigaste ändå att du engagerar dig i andra personer. Det finns inga genvägar utan du måste själv gilla och kommentera bilder och konton som du tror kan vara intresserade av att följa dig.
Säg att du är tapetserare, gå då in på likande konton, eller konton som har en relation till ditt yrke, konton som visar antika föremål exempelvis. Gå in på det kontots följare och gilla/kommentera någon av deras bilder.
 

Tips för mer trafik på ditt konto

  • Visa bitar av ditt arbete under dagen i händelse**.

  • Var aktiv.

  • Storytelling – låt dom veta mer om dig och ditt hantverk. Både om dig som företagare, varför du startade etc, men även om det du skapar. Tankar bakom.

  • Dela andra hantverkare du tycker gör bra saker, dom delar ofta tillbaka.

  • Dela med dig av din arbetsprocess.

  • Fråga vad dina följare vill se mer av, även detta i Händelser under Skapa.

  • Bygg en relation med dina följare, Instagram är en mötesplats.

  • Hantverk är poppis! Gör små filmer av vissa moment, lägg upp dom som händelser, inlägg och/eller IGTV. (Instagram Tv är när filmen är längre än 30 sec.)

  • Livechatta med någon. Boka in ett samtal med någon du vill prata med, en annan konstnär/hantverkare, gå ut med en tid till dina följare och låt ert samtal sändas live på Instagram.

  • Använd olika Hashtaggs*** till olika inlägg.

  • Tid för inlägg. Det finns kartläggningar över när flest personer tittar på Instagram och när det där bäst att lägga upp inlägg eller händelser:

o   Måndag: 9 – 17  (Allra högst engagemang vid 11 och 14)

o   Tisdag: 8-18, *19

o   Onsdag: 5, *11 - 15

o   Torsdag: 5, *11 – 16

o   Fredag: *5,  9 - 10, *11 - 13, 14-16

o   Saturday: 9 - 11

o   Sunday: 10 -14

  * = extra högt engagemang

 

Välj nu något att starta med och se vad som händer. Lägg sedan till moment undan för undan.
Lycka till!

 

**-Händelser= händelser är det som ligger högst upp på din Hem-flik(Hus). Du skapar en händelse genom att dra åt höger när du är på din hem-flik, tar/väljer ett kort/video och publicerar.

***- Hashtag= Är ett ord eller mening som du sätter en # framför. Ex. #hantverk. Hastags går att följa och därav sprids ditt inlägg på olika sätt utifrån din hashtagg.

Att Göra! - inför hösten och semestern

Att Göra! - inför hösten och semestern

Framtidens hållbara konsumenter

Framtidens hållbara konsumenter