Projekt

Här kan du ta del av Artifex andra inspirerande projekt.


Artifex Entreprenörskap – plattform för kulturella och kreativa näringar 

Samverkansprojekt som finansieras av: VGR, Dacapo Mariestad, Steneby och Tibro Hantverksakademin.

Projektperiod: 1 nov 2018 till 31 okt 2021.

Syftet med Artifex är att stärka design, konst- och kulturhantverkstudenter och alumner med entreprenörskap och bygga en organisatorisk infrastruktur att verka i. Artifex har som uppgift att fylla behovet av adekvat utbildning och handledning inom entreprenöriellt tänkande för blivande företagare inom de kulturella näringarna. Vår målgrupp är studenter och alumner vid Dacapo Mariestad, Steneby och Tibro Hantverksakademi.

Projektet har fått en förlängning från 1 jan till 30 sept 2022.

Klicka här för att läsa rapporten

 
 

SPOK Västra Götaland 

Samverkansprojekt som finansieras av: VGR, Dacapo Mariestad, Svensk Form Väst och Förvaltningen för kulturutveckling.

Projektperiod: 1 okt 2020 till 30 sept 2021.

Projektet syftar till att stärka båda västsvenska KKN-företag och tillverkningsföretag genom att koppla på Västra Götaland på plattformen SPOK (Samtida Produktion och Konsumtion). SPOK startade som en skånsk plattform som samlar tillverkande företag och möjliggör för KKN-företag att producera sina produkter lokalt och hållbart. Tillväxtverket har finansierat SPOK för att göra konceptet nationellt. Målgruppen är formgivare, designers, arkitekter och slöjd- och kulturhantverkare och tillverkningsföretag.

Projektet har fått förlängning. 

Klicka här för att läsa rapporten


 
 

Förstudie Innovativa digitala affärsmöjligheter för kreatörer i Västra Götaland 

Samverkansprojekt som finansieras av: VGR, Dacapo Mariestad, Högskolan i Skövde, Brewhouse och ADA.

Projektperiod: 1 okt 2020 till 31 maj 2021. 

Förstudien var en vidareutveckling av Artifex pågående projekt och knyter samman de tre noderna Mariestad, Tibro och Steneby. Förstudien skulle kartlägga dels vilka digitala stöd som finns för att uppnå ökad affärsnytta, dels vilka behov som målgruppen hade av förbättrade verktyg samt utreda vad som finns av digitala lösningar i framtiden. Förstudien utgick från de behov vi såg hos vår målgrupp (KKN-företagare) som bland annat var en samlande digital plattform för KKN-branschen.

Klicka här för att läsa rapporten

 
 

Innovationsledning för konstnärligt entreprenörskap 

Samverkansprojekt som finansieras av: Region Kalmar, Mörbylånga kommun, Stiftelsen Capellagården, Transit Kulturinkubator och Artifex/Dacapo Mariestad.

Projektperiod: 1 sept 2020 till 31 aug 2023.

Syfte med projektet Innovationsledning för konstnärligt entreprenörskap, som nu går under namnet "Skapande kärnan i kulturella & kreativa näringar", är att lyfta och utveckla relevanta metoder och insatser som stärker den yrkesverksamma kulturskaparen, konstnären och hantverkaren i sitt företagande, utifrån sina behov. Projektets mål är en skalbar modell i innovationsledning för konst- och kultursektorns stödverksamheter för att stärka deras innovationsledningsförmåga med syfte att bistå solo- och småföretagare inom konst- och kulturhantverk i deras företagsutveckling.

Klicka här för att läsa rapporten


Anmäl dig gärna till deras nyhetsbrev för att följa projektet, dess resultat och för att ta del av verktygen som riktar sig direkt till dig som kulturskapare, konstnär och hantverkare: https://mailchi.mp/54505f48a9ce/skapande-karnan-i-kkn

 
 

Passionen, pengarna och försörjningspaletten 

Projektet Skapande kärnan i KKN släpper rapport om kulturinkubatorernas roll inom den kulturella och kreativa sektorn. Författare är Ann-Sofie Köping Olsson, lektor vid Södertörns högskola och projektets följeforskare.

Forskningsrapporten undersöker kulturinkubatorer och det sammanhang som dessa befinner sig i - kulturens ekologi och ekonomi. Ann-Sofie Köping Olsson har intervjuat de tre inkubatorer som driver Skapande kärnan i KKN - Kreativa Öland, Transit Kulturinkubator och Artifex på Stenebyskolan om hur de ser på det vardagliga arbetet, deras relationer till kulturskaparna och till finansiärerna. Rapporten diskuterar även hur man kan förstår inkubatorernas roll ut ett större samhällsperspektiv och vad som kännetecknar de olika logiker som både kulturinkubatorer och kulturskapare navigerar mellan.

Klicka här för att läsa hela rapporten.