Nyhetsbrev

Nyhetsbrev

I det här blogginlägget vill vi uppmana till att ta lite av den tid som många företagare lägger ner på marknadsföring i sociala media och istället lägga den på nyhetsbrev. I nyhetsbrev kan du samla ihop nyheter, erbjudanden, behind-the-scenes, tips och liknande till ett trevligt och säljigt brev som är riktat till dem som gillar det du gör.

Vi börjar med hur en gör, och går sedan vidare till vad ett nyhetsbrev kan innehålla.

För det första behöver du samla in e-postadresser från personer som vill höra av dig. Kom ihåg att de själva måste godkänna att de är med på en lista enligt GDPR. Det gör du genom att de på en hemsida eller på ett papper själv får skriva upp sitt namn och e-post. Har du en webbshop kan de få kryssa i en ruta att de vill motta nyhetsbrev i samband med att de handlar. 

När du har en lista med några adresser kan du endera skicka nyhetsbrev direkt från din e-post (kom då ihåg att skriva i adresserna i hemlig kopia, så att inte hela gruppen får varandras adresser) eller använda en nyhetsbrevtjänst. Dessa kostar ofta pengar så det är bra om du vet att du får tillbaka pengarna i form av försäljning när du skickar nyhetsbrev. Här är några exempel på tjänster. 

  • Getanewsletter är en enkel tjänst om du inte är så stor. Du kan starta med ett gratiskonto och börja betala när antalet prenumeranter växer eller när du vill ha ut mer av tjänsten. Företaget är svenskt och har kundtjänst på vardagar. 

  • Paloma är ett svenskt företag där du förutom att skicka nyhetsbrev även kan organisera event med biljettförsäljning och enkäter. De skriver själva att de inte är billigast men att de har en kundnöjdhet på 97%.

  • Getresponse ar många olika lösningar förutom nyhetsbrev så som webinars där du kan ta betalt, automation där en prenumerant som klickar på en sida på din hemsida kan få specialanpassad e-post. Om en prenumerant exempelvis varit inne på ett evenemang som du ska anordna men inte anmält sig, så kan personen få en påminnelse om detta 3 dagar senare. Fiffigt.

  • Mailchimp är en tjänst som många använder. De erbjuder en heltäckande marknadsföringsplattform för mindre organisationer som rymmer nyhetsbrev, sociala media, landningssidor för att personer ska hamna rätt på din hemsida, men även fysiska postkort!

  • Conventkit är en tjänst specialutformad för kreatörer för att hjälpa till att bygga upp den digitala publik och göra följare till prenumeranter. Du kan testa idéer direkt på publiken, skicka personligt utformad e-post och sälja digitala produkter och tjänster. Och dessutom skicka helt vanliga nyhetsbrev. 

  • Activecampaign är för den riktigt avancerade nyhetsproducenten. Här kan du skicka automatiserad e-post utifrån var prenumeranter befinner sig på din hemsida.

Varför nyhetsbrev?

De som signar upp sig för ett nyhetsbrev vill ta del av det som du har att erbjuda. Du vet att dessa personer är potentiella kunder. Så är inte alltid fallet på sociala media, då kan en följa någon för att den lägger ut härliga bilder från verkstan eller för att de är vän med dig. Du får alltså bättre koll på vilka personer som verkligen är intresserade av dig som företagare. En till sak som skiljer nyhetsbrev mot sociala media är att meddelandet i många fall kommer fram till mottagaren och du kan se statistik på antal öppnade nyhetsbrev. 

Hur sticker du ut?

Även om e-post är det lättaste och billigaste sättet att skicka nyhetsbrev så finns även den gamla hederliga posten. Att få något oväntat i brevlådan kan vara ett sätt att få en annan sorts uppmärksamhet än den som du får i e-brevlådan. 

Att bjuda på något extra till de som prenumererar på nyhetsbrevet är ett annat sätt att sticka ut. Kanske gör du en kort video som exklusivt går ut till dessa personer. Eller så gör du hela nyhetsbrevet som en video. Du som läser detta är högst troligt en kreativ person, använd det i nyhetsbrevet.

Vad ska ett nyhetsbrev innehålla?

Du vill att nyhetsbrevet ska leda fram till ett köp av något slag. Det kan vara att prenumeranterna beställer din produkt eller tjänst, att de anmäler sig till ett event, workshop, föreläsning, eller liknande. Men att ha rena sälj-nyhetsbrev är ju inte så kul. Prenumeranterna ska ju få något av dig också, kanske en personlig berättelse eller fakta, bilder från verkstan eller nyheten om att du påbörjar något nytt projekt som de snart kan ta del av. Kolla på andras nyhetsbrev och härma.

Till sist

Vi som jobbar i Artifex vill gärna ta del av era nyhetsbrev. Maila oss gärna och bjud in oss. Länk till kontakt. 

Webbshop - lite tips i starten

Webbshop - lite tips i starten

Att Göra! - inför hösten och semestern

Att Göra! - inför hösten och semestern