Att göra en enkät för marknadsundersökning - Snyggt och enkelt

Att göra en enkät för marknadsundersökning - Snyggt och enkelt

Nora Gustafsson, civilekonom, ger tips om hur du kan tänka när du gör en enkät för marknadsundersökning. Ett gratisprogram för enkäter finns på Google Formulär: https://www.google.se/intl/sv/forms/about/

Tips! 

  • Håll enkäten kort för att inte tappa respondenterna. Ca 10 frågor är lagom

  • Öppna frågor är bra för att inhämta mer komplexa svar. Men rekommenderat är att inte ha fler än 1-2 öppna frågor per enkät för att inte ta för mycket tid från respondenten.

  • Led aldrig respondenten mot önskat svar. Var så objektiv som möjligt.

  • Ha variation på frågorna så att de inte blir för lika.

  • Fundera över vilka frågor du anser behöver vara obligatoriska, ju färre desto bättre. Obligatoriska frågor markeras i enkäten.

  • Och kanske viktigast av allt! Gör pilotundersökningar så att du ser att du formulerat dina frågor på ett sådant sätt att svaren ämnar att svara på det som du vill veta.

Olika frågetyper:

Öppna frågor - lämpar sig när du vill förstå kundens personliga preferenser kring en mer komplex fråga.

Flerval - är ett bra val om du vill förenkla svarsprocessen för respondenten, kräver mindre kognitivt tänkande. Endast ett svarsalternativ tillåtet.

Kryssrutor - fungerar som flerval, dock kan respondenten klicka i fler svarsalternativ. 

Linjär skala - är bra när du vill veta på en skala hur någon tycker att någonting (exempelvis produkt eller föreläsning), är eller var. Många påstår att ett udda antal är det bästa i och med att du då inte tvingar respondenten att ta ett val. 

Flervalsrutnät - kan användas när du vill veta mer en en sak i en fråga. Exempelvis:

enkät.jpeg

Av Nora Gustafsson

Nå dina mål 2021

Nå dina mål 2021

Jul 2020

Jul 2020